Tekort aan personeel? Denk eens om, omdenken

Hoe los je personeelstekort op?

Cedere is actief op LinkedIn. Wanneer we een beetje rondneuzen en onze contacten bekijken vraagt bijna 70% om nieuwe medewerkers.

 

Administratieve of juridische medewerkers, zakelijke dienstverlening, overal wordt vooral gezocht naar ondersteunend personeel. Tenminste in onze branches.

Er is een chronisch tekort aan personeel, maar misschien moeten we dat anders oplossen.

Het is bekend dat in de horeca er een enorm tekort is aan personeel, dat merken we ook omdat in restaurants en bars niet aan alle tafels bediend wordt of dat deze zelfs uren gesloten zijn. Een baan in de horeca is minder interessant dan een baan in de logistiek of het massatoerisme. Vaak zijn dit laaggeschoolde banen en verdient het niet bijster goed. Op televisie zien we dat personeel uit het buitenland wordt gehaald, vaak voor de horeca.

 

In de logistiek en distributiecentra, kassen en tuinbouw, worden robots ingezet voor het werk. Webwarenhuis heeft ook robots in dienst voor het verzamelen van bestellingen en automatisch worden de bestellingen tot in de bestelauto's gedropt.

 

Tekort aan personeel in de ICT vinden we vooral in het onderwijs, de politie, de zorg of het leger.

Denk eens om, omdenken

Hoe kun je afschalen in personeel?

 

Onlangs bezocht ik een advocatenkantoor waar ze in enkele jaren terug zijn gegaan van 15 secretaresses naar vijf. Een kantoor met meerdere locaties. Hoe hebben ze dat gedaan?

 

Het is allemaal heel natuurlijk verlopen, de secretaresses worden ouder en gaan met pensioen of maken de overstap naar andere zakelijke dienstverlening.

Kan zakelijke dienstverlening ook gebruik maken van robots?

Er kan veel geautomatiseerd worden op het gebied van documenten, scans, PDF, procesmanagement en e-mail automation.

 

In Sales en Marketing wordt veel geautomatiseerd. Qua Sales zien we Sales Funnels ontstaan, en bij Marketing e-mail automation. Dit laatste zorgt voor nog meer werk :-) wanneer het goed wordt ingericht.

 

Voor het genereren van teksten, beleidsstukken of verslaglegging, zetten we spraakherkenning in. Voor de bovengenoemde advocaten is er inderdaad voor alle advocaten spraakherkenning aangeschaft waardoor ze terug konden van 15 secretaresses naar vijf. Ditzelfde zien we voor accountancy en medici, daar waar secretariële ondersteuning een probleem is.

 

Ook het tijdelijk uitvallen van structurele ondersteuning kan opgelost worden met spraakherkenning. Voor de prijs hoef je het niet te laten, binnen enkele dagen is de investering terugverdiend. 

Kan spraakherkenning dan alles oplossen?

Dragon Professional Anywhere spraakherkenningssoftware

Spraakherkenning lost zoverre op dat er niets meer getypt hoeft te worden dus dat je sneller kan werken, werk je met een backoffice dan heb je meer dan 50% tijdwinst. Je moet natuurlijk nog wel andere werkzaamheden doen zoals het maken van afspraken, of het versturen van brieven. Voor deze werkzaamheden heb je niet direct een hoogopgeleide secretaresse nodig.

 

Je kunt aan de slag met lager opgeleid personeel en eventueel met medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt. Volgens het onderzoek van Pro Contact stelt 35 procent van de ondervraagden zelfs dat ze liever met hun bedrijf in de rode cijfers duiken dan dat ze iemand aanstellen met bijvoorbeeld autisme.

Moeten de stukken niet nagekeken worden op herkenningsfouten, gemaakt door spraakherkenning?

De huidige spraakherkenning gebruikt artificial Intelligence (AI) of deep learning technologie waarbij de herkenning tot wel 99,6% gaat. Woorden uit het vakgebied worden toegevoegd en ook automatische sjablonen zijn mogelijk. We krijgen steeds meer auteurs die zelf brieven en e-mails dicteren en zo sneller en slimmer werken. Ook de maatschappij verandert en wil graag snel een antwoord. En zo kan je werken op tijdstippen dat uitkomt.

 

Door de corona hebben we geleerd dat je overal kunt werken, zit je in Singapore of in Madrid, met de online spraakherkenningssoftware Dragon Professional maakt het niet uit waar je werkt.

Kunnen we zo het chronisch tekort aan personeel oplossen?

Zover zou ik niet willen gaan, vele  jaren waren we niet welkom op de backoffice wanneer we presentatie kwamen geven. Dit is voorbij, ook zij willen graag nieuw personeel of minder werkdruk.

 

Een dictaat alleen afluisteren en verbeteren geeft 53% tijdwinst, inclusief het verwerken van de teksten. Deze cijfers komen uit een onderzoek bij 10.000 transcribers, gemeten in enkele maanden.

 

Een groot deel van het personeelstekort wordt door spraakherkenning wel opgelost. Ontlast je secretariaat én de duur betaalde specialist.

Hoe werkt spraakherkenningssoftware?

Het beste is om zelf te testen. Meld je aan en test gratis voor 4 weken Dragon Professional Anywhere met eigen jargon. 

 

Is er personeelstekort? Maak je veel teksten? Is spraak-naar-tekst een mogelijkheid?

Begin zo snel mogelijk met zakelijk testen.