Professional Talk: Spraakherkenning en financiële dienstverlening (interview)

In de serie Professional Talk interviewen we Arie van der Vliet. Arie van der Vliet is jarenlang werkzaam in de financiële sector. Hij heeft een ruime werkervaring waarbij vooral zijn periode van Alfa Accountants en Adviseurs opvalt. Toen hij 10 jaar geleden de gelegenheid kreeg om gebruik te maken de VUT-regeling is hij begonnen als ZZP-er.

 

Onder de vlag van A. van der Vliet Administratieve Diensten heeft hij de financiële administratie van zo’n 40 à 50 cliënten onder zijn hoede.

Hier is nog veel winst te behalen

Enkele jaren geleden is Arie begonnen met Dragon spraakherkenning. Omdat Arie een enthousiast gebruiker is, en omdat de financiële sector op een andere manier gebruik maakt van spraakherkenning, en wij benieuwd zijn naar de voor- en nadelen zocht Cedere hem op voor een interview.

Hoe omschrijf je je bedrijf en jouw functie?

Ik lever administratieve, fiscale en secretariële dienstverlening in de ruimste zin van het woord. Dit betekent onder andere het uitwerken van financiële administraties, het samenstellen van jaarrapportages, aangiftes van omzetbelasting, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting.

Hoe verloopt jouw contact met de klant?

Het directe contact met de klant heeft mijn voorkeur, rechtstreeks samen de cijfers en andere zaken die spelen bespreken.

Maar een groot deel van het administratieve en fiscale werk loopt via de digitale weg. Cijfers en andere gegevens worden digitaal aangeleverd. Ik kan direct bij de klant inloggen of de klant kan via zijn licentie in mijn pakket komen.


In hoeverre kan je spraakherkenning in je financiële administratie gebruiken?

In het deel van de boekhouding dat ik via Mac gebruik lukt dat niet of geeft het een verwrongen beeld.

Maar binnen het boekhoudpakket dat ik onder Windows laat draaien kan je inderdaad tekst inspreken, al is het soms wat passen en meten omdat je vaak maar een beperkt aantal regels of posities kunt gebruiken.

Je kunt dus in een e-boekhouding onder Windows met Dragon dicteren. Maar hoe werkt het binnen een dossier?

Binnen een dossier komt het merendeel van de mutaties automatisch binnen, daarin hoeft niets ingesproken te worden.

Een samenvatting of advies maak ik meestal op Dragonpad, en deze stuur ik rechtstreeks naar de klant, vaak als bijlage bij een e-mail. De ingesproken teksten sla ik direct op in de dossiers van mijn relaties. En dit werkt beduidend sneller.


Wat is de uitdaging voor een administrateur om met spraakherkenning te werken?

Old-school boekhouden was geschiedschrijving. De historie wordt minder belangrijk, bijna elk boekhoudpakket heeft de huidige cijfers met één druk op de knop. De huidige administrateur is een proactieve adviseur en geeft adviezen. Dus meer teksten dan cijfers. 

Wat is je ervaring met Cedere?

Prima, snel en accuraat. Cedere handelt snel en heeft ook een duidelijke en leuke website. Ziet er fris en fruitig uit. Optimaal.

Ook interessant:

Hoeveel fouten maakt een hoogopgeleide?

Hoeveel fouten maakt een hoogopgeleide?
Hoeveel fouten maakt een hoogopgeleide?

50 % van de bedrijven gebruiken nog Windows 7..

50 % van de bedrijven gebruiken nog Windows 7
50 % van de bedrijven gebruiken nog Windows 7