Heb je een (vaste) computer nodig om Dragon te gebruiken?

Misschien een beetje een rare vraag. Want wat is een vaste computer?

Met een vaste computer wordt bedoeld dat een persoon steeds dezelfde computer gebruikt oftewel steeds zelfde werkplek gebruikt.

 

We komen steeds meer Flexplekken tegen bij bedrijven zoals gemeenten, zorgverzekeraars, ziekenhuizen en banken. Dat is een goede ontwikkeling omdat er zo minder werkplekken nodig zijn voor het personeel dat vaak in deeltijd werkt.

 

Maar, kan er dan met Dragon worden gewerkt?

 

55% van de medewerkers hebben liever een vaste werkplek

Opvallend is dat 55% van de medewerkers liever vaste werkplekken hebben, toch wordt door het bedrijf voor flexibel gekozen omdat de kostenbesparing enorm is.  

 

Cedere installeert Dragon Legal of Medical bij diverse bedrijven of instellingen. We komen dan vaak in organisaties met Flexplekken. Voor de medewerker kan dit lastig zijn omdat er bij spraakherkenning een microfoon, installatie op de computer en een rustige werkplek nodig is. In ieder geval een werkplek waar de medewerker geconcentreerd kan werken en niet teveel 'last' veroorzaakt voor directe collega’s.

 

Helaas wordt al vooraf afgezien van Dragon op de werkplek. Dat is helemaal niet nodig.

Is een vaste computer dan noodzakelijk?

Het antwoord is duidelijk… nee.

Bij bedrijven wordt er vaak gewerkt met een virtuele omgeving, terminalserver of een Citrix server. Dragon beschikt over speciale versies voor servers en virtuele omgeving zoals VMware.

 

Cloud:

Dragon vertaalt ook in de cloud en er zijn speciale spraakherkenningservers die niets anders doen dan spraak omzetten in tekst en buiten het huidige serverpark werken. Bijvoorbeeld Dragon Medical Direct of Dragon Professional Anywhere.

 

Is de medewerker veel onderweg, bezoeken aan huis of bij klanten? Werkt ze veel thuis? Dan is Dictation Anywhere de oplossing.


Dragon Group

Voor het gebruik van Dragon op een server, gebruiken we Dragon Group met eventueel een speciaal woordenboek. Of Dragon Medical Practice Edition die op een terminalserver geïnstalleerd kan worden.

 

Zijn dit technische woorden, dat interesseert u niet? Overleg dan met de ICT-afdeling. Zij kunnen met ons overleggen of Dragon binnen het computernetwerk kan werken. En met welke specificaties.


En hoe doen we dat dan op Flexplekken?

Wanneer de software is geïnstalleerd op een terminalserver dan is deze software vanuit elke werkplek benaderbaar. Bij centrale instellingen wordt aangegeven welke personen de licentie mag gebruiken.

 

Een microfoon moet beschikbaar zijn. Er zijn speciale headsets of handmicrofoons die eenvoudig mee te nemen zijn in een speciaal daarvoor bestemde etui. In een ziekenhuis, op de poli, ligt meestal bij elke computer een handmicrofoon.


Kan er ook met een laptop gewerkt worden?

Wanneer de software niet op een server geïnstalleerd kan worden omdat bijvoorbeeld het computernetwerk daar niet geschikt voor is of de ICT het te belastend vindt voor het netwerk, dan is installatie op een laptop mogelijk. De software voor lokale installatie moet dan de Dragon Group of Dragon Medical versie zijn.

 

Nadat de laptop is opgestart, met Dragon Group, wordt connectie gemaakt met een terminalserver en binnen deze sessie kan worden gedicteerd. Soms is het alleen tekst dicteren via een dicteervenster of kan er direct in een dossier of document worden gesproken.

Aansturing met de stem, spraakopdrachten, is met de bovenstaande oplossing niet optimaal. Het uitspreken van toetsencombinaties is altijd mogelijk, op die manier kan toch een programma worden bediend. Voor mensen die volledig met de stem willen werken, zijn er daardoor toch mogelijkheden.

 

Voor deze laatste groep ontwikkelen we spraakopdrachten zodat zij volledig met de stem kunnen werken.

 

Cedere geeft ook trainingen in het maken van spraakopdrachten.

Zie hiervoor Trainingen.

Ook interessant:

3 voordelen voor gebruik Dragon bij de politie:

Efficiënte advocaat kan niet zonder techniek: