Spraakherkenning Letselschade

Complexe rapportages met diverse vakjargon

HomeSpraakherkenning - Juridisch Overzicht - Letselschade spraakherkenning


Letselschadezaken zijn complex. Meestal worden deze afgehandeld door de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Als letselschadespecialist krijg je te maken met slachtoffers met vaak complex medisch letsel en financiële gevolgen. 

 

Spraakherkenning voor letselschade advocaten. 

Letsel kan worden veroorzaakt door diverse ongevallen. Dit maakt het voor spraakherkenning een uitdaging. Zowel juridische woorden als medische woorden worden gebruikt.

Letselschadeadvocaat en letselschadejurist

Zoals het bovenstaande aangeeft, is de afhandeling van deze zaken zeer uiteenlopend en complex. Niet alleen de juridische kant van de zaak maar tevens de specialistische kennis welke je nodig hebt om tegen de verzekeraar van de aansprakelijke partij te procederen over de ontstane schade.

 

Met spraakherkenning, Dragon Letselschade, kun je met je stem snel werken en het gebruik van spraak-sjablonen. Echter, per zaak gebruik je een andere woordenschat. Naast persoonsnamen en artikelen, komen we vaak medische terminologie tegen.

 

Jij als letselschade specialist, bent misschien onbekend met de medische termen en de juiste schrijfwijze hiervan. 

Dragon Letselschade

Met medisch en juridisch lexicon
Met medisch en juridisch lexicon

Naast Dragon Letselschade met de standaard 270.000 woorden, worden specifieke termen per zaak toegevoegd. Dit is belangrijk! Dus niet alleen de juridische woorden maar specifiek voor het trauma of ongeval.

 


Twee manieren voor optimalisatie lexicon:

Extra lexicon

Gebruik een extra vakgericht woordenboek van Cedere. Medisch of andere specialisatie zoals sport of dieren. Je voegt dit woordenboek per zaak toe als extra lexicon. Niet in het algemene lexicon. Maak per zaak een lexicon aan!

Analyse documenten

Analyseer de bestaande documenten op woordgebruik en schrijfstijl. Dit kun je het beste per zaak doen en voeg als extra lexicon toe zodat deze woorden de rest van het vocabulaire niet aantasten.


Lees business case: Hoe maakt Justus, medische Expertise, het dicteerproces lean.

klik op logo Justus voor het verhaal.

Lees business case: hoe optimaliseert Bosch & Berg het dicteerproces.

Bosch en Berg

Hoe werkt jij het liefst?

Liever geen administratieve rompslomp?

Je gebruikt de backoffice? Dan is digitaal dicteren met spraakherkenning een goede optie. Zie Dictation Anywhere voor meer informatie met recensie van een letselschade bedrijf Bosch & Berg.

Zelf alle documenten en verslagen inspreken?

Geen backoffice? Dan is direct input, dicteren bij de cursor, een goede optie. Daar gebruik je Dragon Legal voor. Klik hier voor totaaloplossing Dragon Legal.  Een bundel met alle benodigde producten.


Maak je gebruik van een standaardplan?

Geen probleem, je kunt op diverse manieren gebruik maken van een standaardplan en de voordelen eruit halen:

  • Dicteer rechtstreeks in het sjabloon met Dragon Legal
  • Maak van een stappenplan een spraakherkennings-sjabloon waardoor je met geautomatiseerde spraakcommando’s de velden kunt vullen.
  • Spreek een digitaal dictaat in met smartphone of dictafoon. Backoffice start het standaard sjabloon en vult de velden in.  

Afgezien van de medische, financiële en praktische aard, heeft de zaak ook een emotionele kant. Hoe krijgt het slachtoffer zijn leven weer op de rit? Jij met jouw specialistische kennis en ervaring zal als belangenbehartiger werken en zo de emotionele kant meenemen in de rapportage. 

Bij letselschadespecialisten is bij spraakherkenning vooral de woordenschat een uitdaging. Hierboven is beschreven hoe we dit oplossen zodat je toch 99,5% herkenbaarheid haalt ondanks de steeds wisselende woordgebruik. 

Bosch & Berg heeft gekozen voor Dictation Anywhere

  • De letselschadespecialist spreekt de tekst in via de app op de smartphone
  • De secretaresse ontvangt binnen enkele minuten de tekst en controleert de tekst in plaats van dat ze deze zelf typt
  • De correcte tekst wordt in Word geplaatst
  • De letselschadespecialist controleert het document

 

"De doorlooptijd is flink teruggebracht en het werkt kosten besparend"

Waarom is er zo'n toename van aantal letselschade specialisten als klant?

  • We zien dat er veel gedocumenteerd moet worden.
  • Veel communicatie via mail. Dicteer direct in Outlook.
  • Het gebruik van standaarden zoals sjablonen van stappenplannen.
  • Steeds meer slachtoffers schakelen een specialist in. 
  • De praktijken krijgen het drukker en de prijzen staan onder druk. 
  • Concurrentie is groot. Het snel afhandelen van zaken is belangrijk geworden.
  • Op beurzen en congressen komen we letselschade specialisten tegen. De praktijken worden commercieel sterk.