Mijn stem is mijn paspoort. Stembiometrie, verifieer klanten met biometrische gegevens

Voice Biometrics werkt door de stem van een persoon te vergelijken met een stemafdruk die in het bestand is opgeslagen. De stem wordt geanalyseerd op meer dan 140 factoren tegen een stemafdruk die niet kan worden nagemaakt of gedupliceerd en die niet opnieuw kan worden gebruikt als deze wordt gestolen. 

 

Spraakbiometrie kan worden toegepast om programma's te beveiligen en kan zelfs luisteren naar een gesprek met een agent om verificatie mogelijk te maken. 

Biometrie betekent het vaststellen van meetbare eigenschappen van levende wezens, zoals de gemiddelde levensduur en raciale kenmerken.Uitgangspunt van biometrie is dat de persoon niet te scheiden is van zijn lichaam.

 

In principe zijn lichaamskenmerken die in aanmerking komen voor biometrie niet makkelijk overdraagbaar op andere personen, zoals pasjes, sleutels en wachtwoorden dat wel zijn, en ook niet fraudegevoelig, zoals foto's en handtekeningen. Ze kunnen niet worden verwijderd. 

 

Nota bene: Vóór het digitale tijdperk werd stemherkenning toegepast als een vorm van forensisch onderzoek. Analisten vergeleken dan spectrogrammen, de visuele afdruk van stemfrequenties. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de techniek bijvoorbeeld gebruikt om geruchten te ontzenuwen als zou Adolf Hitler zijn vermoord, en vervangen door een dubbelganger.

Voice Biometrics

Voice Biometrics kan actief zijn wanneer de gebruiker een wachtwoordzin als "mijn stem is mijn wachtwoord" opgeeft, waarmee bedrijven digitale kanalen kunnen maken in een app of website met veilige transacties. 

 

Bovendien kan stembiometrie passief zijn om te "luisteren" op de achtergrond van een gesprek met een callcenter-medewerker. Deze vergelijking gebeurt op de achtergrond zonder extra invoer van de klant en wordt in slechts 10 seconden geverifieerd.

 

Het spraakkanaal is een belangrijk doelwit voor frauduleuze activiteiten. Om crimineel gedrag te bestrijden, zowel van eenzame wolven als netwerken van georganiseerde misdaad, was RBS (Bank of Scotland) op zoek naar manieren om een duidelijker beeld te krijgen van fraude-indicatoren in al zijn kanalen.

 

De bank moest effectievere beveiligingsmechanismen installeren en toch een snelle, soepele ervaring bieden voor echte klanten. Dat betekende dat ze manieren probeerde te vinden die minder afhankelijk zijn van wachtwoorden en andere statische identificaties. Deze kunnen snel worden gestolen of vergeten.

 

RBS wist dat stembiometrie een belangrijk onderdeel van de fraudebestrijdingspuzzel kon zijn.

Cross-channel beveiligingsaanpak

Fraudeurs benaderen de toegang niet op een ‘stille’ manier; in plaats daarvan profiteren ze van de groeiende aantal kanalen, apparaten en toegangspunten. Om fraude echt te bestrijden, moeten organisaties beschikken over een cross-channel beveiligingsaanpak die fraudeurs uitsluit waar en hoe zij ook aanvallen.

 

Een fraude-provocatie is noodzakelijk door het toenemende aantal klantenkanalen en de opkomst van de digitale portemonnee. 

 

Meer informatie? Neem contact op met Godie Vierbergen

 

Met dank aan Wikipedia en Nuance.