Lerend werken, werkend leren, leer door ervaren

 

Onderzoek toont aan dat ervaringsleren veel effectiever is dan de traditionele klassikale lessen. Bedrijven moeten gaan nadenken over nieuwe manieren om medewerkers in hun workflow op weg te helpen door het opdoen van verschillende nieuwe ervaringen.

 

Je leert beter tijdens je werk in je eigen werkomgeving.

Van focussen op officiële trainingen

en traditionele educatie methodes naar ondersteuning in werkend leren

* door Godie Vierbergen

Educatie, (trainingen en cursussen), wordt minder vaak klassikaal gegeven en meer op de werkplek en tijdens de daadwerkelijke computer werkzaamheden. Voor onze trainingen geldt dat zij voor het grootste gedeelte op de werkplek of in thuissituatie worden gegeven. Naast hands-on trainingen in kleine groepen zien we een hoger eindresultaat en grotere tevredenheid na het begeleiden tijdens het werk op de werkvloer.

 

Educatie blijkt een hoge prioriteit te krijgen binnen bedrijven. Uit een trendrapport van PWC vorig jaar werd educatie als dé belangrijkste uitdaging voor de organisatie bestempeld.

 

Na de nieuwste rondvraag lijkt er niet veel te zijn veranderd. 92 procent van de bedrijven stelt dat zij de komende drie tot vijf jaar educatie een hoge prioriteit zullen geven, maar slechts 61 procent is er klaar voor. Marktplaatsen bieden mogelijkheden aan zoals Lubor, Springest en Archipel.

 

Lubor Education ontzorgt door naast het aanbieden van trainingen tevens het trainingsproject op zich te nemen. Archipel, onderdeel van Nelissen en Schouten, biedt een variëteit aan trainingen voor grotere organisaties met project management. 

Hoe zorg je ervoor dat werknemers de juiste kennis en vaardigheden vergaren en deze lessen ook kunnen toepassen in hun werkzaamheden? 


Het nieuwe leren: Goed voor werkbelasting en milieubelasting

Ervaringsleren is veel effectiever dan de traditionele klassikale lessen. Bedrijven denken na over nieuwe manieren om medewerkers in hun workflow op weg te helpen door het opdoen van verschillende nieuwe ervaringen.

 

In het ander onderzoek constateert PwC een forse verschuiving naar een holistisch concept van gezond wonen en leven. Misschien niet verrassend, het duidelijkst in de landen die het zwaarst zijn getroffen door de pandemie van 2020. Ook in Nederland zien we een verschuiving. Het gebruik van bepaalde producten welke het werken vereenvoudigen en verbeteren, worden vaker aangeschaft. Gezondheid staat voorop bij werkgevers.

 

Klassikale educatie zien we vooral verschuiven naar online op de werkplek. Producten voor optimaal online vergaderen, live gebeurtenissen en trainen. Teams en Zoom zien de verkoopcijfers stijgen.

 

Ook Cedere verkoopt meer accessoires zoals Speakerphones en 180 graden camera’s. Onderwijsinstellingen vragen naar klassikale producten waarbij de docent vanuit huis lesgeeft en een select aantal studenten in een klaslokaal aanwezig zijn.

 

Hoe train je het beste spraakherkenning en dat het ook blijft gebruiken?

 

Na 20 jaar trainen is er voor Cedere niet echt veel veranderd in de methode van lesgeven. Cedere traint al jaren op locatie van de werknemer. Nu in de huidige omstandigheden wel meer online. De ICT afdelingen van bedrijven zijn soepeler geworden in het verlenen van service voor online tools.

 

Waar het eerst een security issue was, wordt nu gekeken naar goede oplossingen zoals Teams van Microsoft. Ook medewerkers van de ICT afdelingen werken vanuit huis en kunnen met ons communiceren via de nodige online tools.

Werkend leren of ervaringsleren:

Bij Dragon als voorbeeld, gaat de eerste training gaat over standaard gebruik gericht op het product en de werking. Tijdens de 2e en soms de 3e training, wordt daadwerkelijk getraind met de producten in combinatie met de geleverde software.

 

Tussen de 1e en 2e of 3e training zit vaak meer dan 1 week tussenpauze zodat je eerst leert omgaan met spraakherkenning en later meer leert over het product. Een 2e training wordt vaak Verdieping genoemd en de 3e training een Evaluatie training. Deze training wordt aan het bureau van de medewerker gegeven, off-line of on-line. Zo worden artsen begeleid met het dicteren in een EPD en accountants maken rapporten terwijl zij spraakherkenning gebruiken.

 

Voor medewerkers met een beperking is het vooral van belang om tijdens hun werk te worden begeleid. Naast het dicteren van tekst worden de spraakopdrachten behandeld en eventueel nieuwe spraakopdrachten gemaakt specifiek voor de gebruikte programmatuur en jargon. 

Work smarter, not harder!