Professional Talk: Frans Eijsackers, Kadaster

 

Frans Eijsackers werkt al bijna 50 jaar bij hetzelfde bedrijf, namelijk Kadaster. Om precies te zijn, 47 jaar. Zijn loopbaan verloopt nogal grillig door de fysieke problemen die tijdens deze periode zijn ontstaan.

 

Hij begon als Landmeetkundige en via de ICT kwam hij terecht bij de Klantenservice, Klanten Informatie Punt, waar zijn hart nu nog steeds ligt. Alle functies zijn en waren technische beroepen en dat zie je ook terug in zijn gebruik van Dragon spraakherkenning. 

Kadaster

De naam Kadaster komt van het Franse ‘Cadastre’ en het Latijnse ‘Catastrum’. Het Kadaster is opgericht in 1832 en bestaat dus al meer dan 185 jaar. In al die jaren is er veel veranderd. Het Kadaster begon met landmeten onder invloed van Napoleon en groeide uit tot het zelfstandig bestuursorgaan dat het nu is. Van 1812  tot 1832 werden de gronden ingemeten om belasting te kunnen innen. Huizen werden anders belast dan de akkers en dat moest worden geregistreerd.

 

In Deventer zie je nog monumentale panden waarvan de ramen in die tijd zijn dichtgemetseld om minder belasting te hoeven betalen aan de dictator.

 

Toen Frans aantrad werkten er meer dan 3000 medewerkers. Alles was destijds nog handwerk, met pen en papier alles overschrijven in boeken. Door de automatisering, centralisatie en optimalisatie is het aantal medewerkers gedaald tot 1500, nog steeds een groot bedrijf.

Frans Eijsackers

Bij Cedere zijn wij steeds opnieuw verrast over Frans, zijn spraakherkenningsgebruik en zijn brede kennis. Niet alleen MS Excel is een uitdaging voor Dragon, maar ook het aanmelden en werken in een Citrix omgeving (met tweevoudige aanmelding). In het filmpje zie je hoe Frans bijna volledig met zijn stem werkt en switcht van de ene naar het andere programma. Duurt het te lang, dan maakt hij van die repeterende actie een spraakopdracht.

 

Innovatief!

In zijn vrije tijd helpt Frans online een blinde vriend met zijn computer. Hij spreekt teksten in en geeft spraakopdrachten via Teamviewer en herstelt de computer op afstand, zijn vriend -aan de andere kant van de lijn- hoort met behulp van voorleesprogramma Jaws wat er op zijn beeldscherm gebeurd. Zo helpt Frans met calamiteiten en legt nieuwe functionaliteiten uit. 

 

Wat Frans ook ontdekte is dat hij met Teamviewer op zijn smartphone in combinatie met Teamviewer op zijn computer, het scherm van zijn smartphone kan overnemen. Met behulp van Dragon op zijn computer, regelt Frans zijn bankzaken via de ING app. Slim!

 

Je moet veel technische bagage bezitten en analytisch kunnen denken om deze acties uit te voeren en te arrangeren.

Interview en film tijdens zijn werkzaamheden

De opname van het interview wordt gestart met een Olympus voicerecorder DS9500 met wifi, in MP3 formaat. Uitgewerkt met Dictation Anywhere voor het afspelen en omzetten van spraak-naar-tekst.

 

Frans Eijsackers is momenteel medewerker Klanten Informatie Punt. In 2016 is de klantenservice overgeheveld naar Zwolle. In 1972 is Frans begonnen als landmeetkundige.  Door een operatie in 1992 kon hij zijn oorspronkelijke taken niet meer uitvoeren. In 1996 is Frans over gestapt naar de automatisering en daarna naar de Klantenservice. Het maken van rapportages met Excel doet Frans al zo’n 23 jaar. Er zit nog voldoende uitdaging in zijn werk, nog enkele jaren tot zijn pensioen.

 

Vooraf wil Frans graag aangeven waarom hij Dragon spraakherkenning is gaan gebruiken. Dat heeft te maken met zijn handicap. Het gebruik van het toetsenbord is langzaam achteruitgegaan. In het begin kon hij nog wel werken met een toetsenbord, later alleen met een muis en een schermtoetsenbord en ook dat stopte op een gegeven moment. Op dat moment kwam spraakherkenning om de hoek kijken en dat was echt een uitkomst, hij kon weer doen waar hij plezier in had.

Werken met Dragon Group en MS Excel, volledig met de stem

Frans gebruikt een SpeechWare TableMike tafelmicrofoon om de Dragon Group 15.3 versie, die lokaal geïnstalleerd is, te bedienen. De Dragon Group versie is nodig om in de Citrix omgeving te kunnen werken. De meeste gebruikte programma’s zijn MS Excel, MS Outlook en CRM. Tevens het programma Avaya, een programma voor telefonie.

 

Frans verzamelt gegevens uit Avaya en plaatst deze in MS Execl. Met MS Excel geneert Frans formules voor de berekeningen, controleert de rapporten en mailt deze door naar managers met behulp van MS Outlook. Personeelsgegevens worden weer uit een ander CRM pakket gehaald.  Frans gebruikt volledig spraakherkenning voor alle toepassingen. Af en toe gebruikt hij zijn muis en geeft muiscommando’s zoals klikken en rechts klikken. 


Zoveel mogelijk automatiseren is zijn uitdaging

Een aanmeld-macro met zijn naam, wachtwoord en inlogcode. En automatische formules bij MS Excel. Wel lastig is het regelmatig wijzigen va je wachtwoord. Het zou mooi zijn wanneer hij in één keer dat zou kunnen aanpassen binnen al zijn macro’s.

 

AutoTexten, standaard teksten in een sjabloon, worden niet gebruikt. Is ook niet nodig. Voor het mailen spreekt hij de toetsencombinaties uit en gebruikt snelkoppelingen voor het bedienen van het menu en de knoppen. De ALT-toets te verstaan.


Spellingsalfabet, Frans dreunt ze zo op..

Vakjargon is er niet echt, meer persoonsnamen, en verder zijn de meeste woorden standaard aanwezig. Afkortingen gaan niet altijd perfect, daar gebruikt hij het spellingsalfabet binnen het Spellingvenster. Die heeft hij in het begin uit zijn hoofd geleerd en dreunt ze dan ook terstond op. 


Trainingen en de helpdesk?

In het verleden volgde Frans meerdere trainingen bij Cedere. Momenteel haalt hij het meeste uit de nieuwsbrieven en maandelijkse Tips van de Helpdesk. Het geeft voldoende informatie om weer verder te gaan, iets nieuws te proberen. De Helpdesk Tips zijn niet altijd bruikbaar, hij bewaart ze voor later.

Wat vindt Frans van Cedere?

Cedere is perfect. Frans heeft alleen maar positieve woorden. Met Richard werkt hij goed samen en hij is echt geïnteresseerd in de werking maar hoeft niet alles precies te weten. De Helpdesk gebruikt hij weleens. In het verleden had hij een probleem, geen idee wat er gebeurde, misschien een Windows upgrade.

 

Geweldig om te zien dat iedereen op zijn eigen manier gebruik maakt van Dragon spraakherkenning. Met als doel sneller, slimmer en accurater te werken of soms om te kunnen blijven werken. Heel mooi om te zien dat Frans met zijn kennis invulling geeft en zijn 50 jaar Kadaster kan volmaken.


Verder lezen...

Professional Talk met Yme Drost

Hoe dicteer je letters en tekens..