Professional Talk: Yme Drost Letselschade Specialist

Dit keer interviewen we Yme Drost van Drost Letselschade in Hengelo.

 

Yme wordt gezien als een gerenommeerd jurist op het gebied van letselschade. Hij is onder andere bekend van de zaak tegen arts Jansen Steur en de kwestie van de Chroom-6 slachtoffers.

 

Aangezien Yme al jarenlang gebruik maakt van spraakherkenning vragen wij hem graag naar zijn ervaring met werken met Dragon Professional Group Legal binnen de sector personenschade.

Hanneke in gesprek met Yme Drost:

Voor velen misschien een bekend verhaal, maar hoe ben je in deze branche terecht gekomen? Oorspronkelijk was je beroepsmilitair.

Dat klopt, ik was militair, werd  ruim 30 jaar geleden ziek en ik was ervan overtuigd dat de oorzaak een salmonellavergiftiging, opgelopen tijdens een oefening, was (rauwe kip). Toen geen advocaat mijn zaak tegen defensie wilde aanspannen, heb ik besloten dat zelf te doen, en met succes.

Vervolgens ben ik rechten gaan studeren. Deze studie heb ik niet afgemaakt, maar ik heb een specialisatie opleiding letselschade gevolgd.

 

Er zijn inmiddels in Nederland veel letselschadespecialisten, zowel juristen als advocaten. Letselschadespecialist is een vrij beroep.

Er werkt een gemêleerd gezelschap op dit gebied, advocaten, leden van het NIVRE (Nederlands Instituut van Register Experts) , maar ook particulieren die er iets vanaf menen te weten tot en met Beun de Haas. Ik vind het wel jammer dat het een vrij beroep is omdat het regelmatig gaat om grote belangen met enorme schadebedragen, en dat vertrouw je niet graag toe aan mensen die geen verstand van zaken hebben.

 

Bij Drost Letselschade werken ruim 30 mensen, maar geen advocaten. Is dat een bewuste keuze?

Dat heeft een nadrukkelijke reden. Als directeur en aandeelhouder die zelf geen advocaat is, mag ik geen advocaat in dienst hebben. Het zou te maken hebben met het beroepsgeheim van advocaten. Maar er werken ook artsen voor mijn kantoor, die hebben ook een beroepsgeheim. In mijn ogen is dit een poging om de markt dicht te houden. Maar als je kijkt naar de hele markt van juridische bijstand verlenen aan slachtoffers, dan hebben de Register-Experts Personenschade van het NIVRE het grootse marktaandeel.

 

Hoe ben je met spraakherkenning begonnen?

Ik ben heel technisch, werk graag met software. Ik heb een eenvoudige versie thuis naar tevredenheid gebruikt, dus wilde ik het ook in mijn werk gaan toepassen. Bij het zoeken naar een partij die dit product voor de professionele markt aanbiedt kwam ik uit bij Cedere.

 


 

Voor welke onderdelen van je werk gebruik je spraakherkenning?

Eigenlijk gebruik ik spraakherkenning overal voor, van eenvoudige correspondentie tot het dicteren van gerechtelijke stukken, soms met veel medische termen. Binnen ons programma voor letselschade, Promis, kan ik direct met spraakherkenning werken. En dat gaat heel vlot, want je typt nooit zo snel als dat je praat. Omdat het vrijwel foutloos werkt, kan het bijna niet efficiënter. Als je kijkt naar de tijdwinst en daardoor kostenbesparing is het vreemd dat er niet veel meer gebruik gemaakt wordt van spraakherkenning. Natuurlijk is de aanschaf een investering, maar deze heb je snel weer terug verdiend. Want je houdt per saldo meer tijd over die je kunt besteden aan je cliënten.

 

Waarom denk je dat deze manier van dicteren met name voor jouw rechtsgebied interessant is?

Wij werken niet of nauwelijks met sjablonen, elke zaak is uniek, dus elk dossier is maatwerk. Daarom moet er steeds veel geschreven worden, en vanwege de snelheid en nauwkeurigheid van het programma is dit een zeer welkome tool om kostenbesparend te werken. Dit is een branche waarin zoveel mogelijk op het uren schrijven bespaard moet worden, en dat lukt met deze wijze van dicteren. Bij het opstellen van rechtbankstukken of documenten met veel medische termen zorgt het woordenboek “Letselschade”, dat bestaat uit een juridisch en een medisch lexicon, voor een nog betere herkenning.                                                                                                                                                                                                     

Wat mij betreft zou dit product binnen onze branche heel gewild moeten zijn. 

 

Zelf ben je een enthousiast gebruiker van spraakherkenning. Inmiddels werken meerdere collega’s met deze software. Is dat op hun eigen initiatief of stimuleer jij dat?

De mensen die nu met Dragon werken zijn daar op eigen initiatief mee begonnen. Inmiddels zijn er meerdere collega’s geïnteresseerd, waarbij de ouderen wat huiveriger zijn dan de jongeren maar dat is volgens mij niet terecht.

 

Het ís niet moeilijk, het ziet er moeilijk uit. Maar je moet even die drempel over, je de tijd gunnen om te leren hoe het werkt en dan kom je erachter hoe snel het functioneert. Een demonstratie door Cedere was daarbij heel verhelderend.

 

Wat kan je zeggen over je ervaringen met Cedere?

Wat mij het meest opvalt is dat Cedere een people business is. Het contact is altijd prettig en persoonlijk. De kwaliteit en de service is prima, de mensen die komen installeren hebben verstand van zaken, kunnen zowel met ons als met onze ICT communiceren.

 

 

Ik ben altijd uitermate tevreden over Cedere!

Verder lezen:

Professional Talk met Arie van der Vliet, financiële dienstverlening

Hoe werkt spraakherkenning? Leer meer over de werking..