Hyperspecialisatie de voordelen ervan

Hyperspecialisatie de voordelen ervan

Maak de doelgroep zo klein mogelijk

De specialist is in, de generalist is uit.

 

Tot nu toe had ik het altijd over een doelgroep en een micromarkt. Maak de doelgroep zo klein mogelijk. Nog veel kleiner. Eén klant en je lost één probleem op.

 

1 klant + 1 probleem + 1 oplossing = aandacht.

 

Die trend is duidelijk op de markt voor zelfstandige professionals. Opdrachtgevers worden steeds specifieker in de eisen die ze stellen aan professionals. 

Hyperspecialisatie Advocatuur en Accountants

Een belangrijke ontwikkeling in de advocatuur is de trend naar hyperspecialisatie. Advocaten kunnen zich niet langer alleen onderscheiden door hun expertise in een algemeen rechtsgebied.

 

Oplossing? Ze richten zich steeds meer op zeer specifieke, vaak interdisciplinaire gebieden.

 

Wetgeving wordt steeds complexer en regels veranderen steeds vaker. Dit vraagt om specialistische kennis en expertise. Hyperspecialisatie betekent bijvoorbeeld dat advocaten zich gaan richten op zeer specifieke aspecten van het recht, zoals milieurecht of intellectueel eigendomsrecht. Of dat accountants zich gaan specialiseren in bepaalde aspecten van financiële regelgeving of fiscaal recht.

Hyperspecialisatie in de zorg

Hyperspecialisatie in de zorg

Hyperspecialisatie is het uitsplitsen van behandelaar of behandelteam rondom een exact omschreven diagnose of anatomisch gebied. 

 

Hyperspecialisatie in de zorg verwijst naar de trend waarbij medische professionals zich steeds meer richten op zeer specifieke gebieden of aandoeningen. Dit kan voordelen hebben voor de behandeling van complexe of zeldzame ziekten, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee.

 

Een van de belangrijkste nadelen is dat patiënten met meerdere chronische aandoeningen vaak bij verschillende specialisten terechtkomen, wat kan leiden tot gefragmenteerde zorg en een gebrek aan overzicht. Dit kan inefficiënties veroorzaken en de kwaliteit van de zorg verminderen.

 

Er is een behoefte aan allrounders die in staat zijn om de ‘hele’ patiënt te behandelen en niet alleen een specifieke aandoening. Dit kan helpen om de zorg beter te coördineren en te voorkomen dat patiënten tussen wal en schip vallen. In principe zou de huisarts deze rol moeten vervullen, echter is in die sector personeelstekort een groter probleem.

Hyperspecialisatie in Human Resources

Bedrijven zijn fors afgeslankt. Digitalisering heeft het voor bedrijven mogelijk gemaakt om routineklussen, die eenvoudig uit te leggen en te meten zijn, te automatiseren of door anderen te laten doen. De overgebleven werkzaamheden zijn vaak ingewikkelder en hebben te maken met het bedenken van bedrijfsstrategieën, het ontwerpen van producten en het maken van technische plannen.

Ook Cedere werkt aan optimalisaties en automatiseren van standaard handelingen. Sjablonen van stukken tekst welke vaak worden gebruikt en AI voor bijvoorbeeld spraakherkenning

Wat na al deze automatisering overblijft is juist de specialisatie, de hyperspecialisatie.

Lexicon spraakherkenning voor hyperspecialisatie

Door hyperspecialisatie zie je dat bijvoorbeeld het lexicon van spraakherkenning voor advocaten of accountants, extra uitgebreid is met een specialistisch jargon. Cedere voegt bij een medische jurist, naast juridische woorden, medische terminologie toe aan het woordenboek. En een sportarts gebruikt naast medische termen sporttermen. Kerkrecht of Agrarisch recht is uitgebreider dan een standaard juridisch lexicon. Wat te denken van Paardenrecht? Ook daar leveren we een speciaal lexicon voor aan.

Voordelen en nadelen hyperspecialisatie

Voordelen, nadelen. Vraag is in hoeverre deze trend überhaupt te keren is. Het vraagt in ieder geval een grote aanpassing van zowel organisaties (andere kijk op organiseren, leiderschap, HR, recruitment) als van interim-professionals (profileren, ontwikkelen, acquisitie).

 

In hoeverre heb je voor een gespecialiseerde taak niet juist ook een brede (generalistische) blik nodig?

 

De aarde wordt kleiner en communicatie wordt steeds breder, we kunnen werknemers over de hele wereld vinden. Dit vereist niet alleen  betere technische vaardigheden maar ook mentale flexibiliteit, motivatie en mobiliteit. Wij moeten ons ervan bewust worden dat kennis vergaren een continu proces is geworden en dus niet ophoudt bij het voltooien van een opleiding.

 

Het sociale kapitaal van ondernemingen is vaker een belangrijk onderdeel van het resultaat. Het gedeelde begrip van hoe het bedrijf het doet, wat het doet is waardevoller dan de machines die het gebruikt of de patenten waarover het beschikt. Sociaal kapitaal is in vele opzichten iets anders dan industrieel kapitaal. Het kan niet waargenomen of verhandeld worden.

Lees verder:


Mens & Werk, werkgeluk

Werkgeluk en spraakherkenning

Er wordt veel gesproken over werkgeluk. Wat is werkgeluk?

 

Het is best grappig dat ik consequent een typfout maak door 'werkgelukt' te typen. Werkgelukt als zijnde een werkwoord, en dat klopt: werkgeluk komt je niet aanwaaien, daar moet je actief aan werken.

 

Trouwens, met spraakherkenning had ik deze fout niet gemaakt; dat is zelfs niet eens mogelijk. Of je moet dit woord zelf aan het woordenboek of lexicon toevoegen.
Lees verder over: Mens & werk, werkgeluk.

Spraak gestuurde Efficiëntie

bedrijfsprocessen optimaliseren met spraakherkenning

 

Waarom zou je bestaande werkprocessen optimaliseren?

Met de juiste tools kun je alle soorten bedrijfsprocessen optimaliseren. Het effect van dergelijke verbetertrajecten is op verschillende vlakken merk- en voelbaar. Het verbeteren van bedrijfsprocessen brengt onder meer de onderstaande voordelen met zich mee.

 

  • De kwaliteit van het eindresultaat verbetert.
  • De doorlooptijd vermindert, waardoor je een product of dienst sneller kunt afhandelen.
  • Je kunt onnodige kosten schrappen die bijvoorbeeld ontstaan door het onnodig herhalen van bepaalde handelingen.

Cedere gebruikt spraakherkenning voor het optimaliseren van werkprocessen bij haar klanten.