Automatisering: vriend of vijand?

 

De techniek schrijdt voort.

 

We merken steeds vaker in ons dagelijks leven: de robot stofzuiger is inmiddels geen unicum meer. De robot grasmaaier wordt steeds vaker gesignaleerd en is inmiddels al door de consumentenbond getest.

 

Dat er hiervan een “beste koop” is geeft aan dat er meerdere producenten zijn die er een op de markt hebben gezet.

De  “robot mediator” komt eraan…..einde van het Salomonsoordeel?

Hetzelfde geldt voor de robot ramenzemer, die in de test van december 2018 (helaas) nog geen voldoende scoorde (niet streeploos en er blijft een rand van 1 centimeter waar hij niet komt)

Ook zijn dweilende broertje doet het nog niet zo goed dat we de emmer met sop weg kunnen doen.

Er wordt tevens gewerkt aan een strijkpop, die kleding die je erop hangt spant en droogt. Maar ja, één kledingstuk per 10 minuten, die je dan ook nog eerst nat die pop moet aantrekken….ik vermoed dat strijken toch nog sneller gaat.

 

Dus, in het huishouden zijn we er nog zeker niet.

Robot ontlast de zorgverlener

Op andere gebieden wordt veel geëxperimenteerd. Met name de zorgsector kijkt waar robots ingezet kunnen worden; op den duur goedkoper, 24/7 inzetbaar.

De Philadelphiagroep experimenteert al ruim twee jaar met sociale robots; ruim 2000 cliënten hebben twee maanden een robot te “logeren” gehad. Deze helpt o.a. bij praktische aansturing, bewaakt het dagritme. Door dit steuntje in de rug kunnen cliënten meer zelf doen en hebben begeleiders meer tijd voor persoonlijke aandacht.

 

Praktische invullingen die het leven gemakkelijker maken, daar kunnen we ons iets bij voorstellen.

Automatisering: toch onze vriend? Ik denk het wel.
Automatisering: toch onze vriend? Ik denk het wel.

De robot als mediator!

Maar tot mijn verbazing las ik dat in Canada inmiddels de robot mediator zijn eerste schikking heeft getroffen!

Hoe ging dat in zijn werk?

Twee partijen hadden al drie maanden een geschil over een onbetaalde rekening van ca. € 2000,--.

Men kwam er niet uit, en uiteindelijk heeft een mediator aan partijen voorgesteld om de zaak te laten bestuderen door een tool voor geschillenregeling, Smartsettle ONE. (In dit geval kunnen we de tool ook als een soort robot zien)

 

Door middel van het schuiven met gele en groene vlaggetjes kunnen partijen reageren op elkaars voorwaarden en biedingen. Door het schuiven met de vlaggetjes leert het algoritme wat de tactieken van de partijen zijn, en hun prioriteiten. De ene partij ziet overigens alleen de groene vlaggetjes van de ander, de gele geven alleen informatie aan de tool.

Beide kanten kunnen niet zien welke informatie er door of over de ander is ingevoerd.

Op basis van de verzamelde data kwam de tool met een schikkingsvoorstel waarmee beide partijen akkoord konden gaan.

 

De uiteindelijke schikking was het meest in het voordeel van de partij die het meest geneigd was om te schikken.


Is een robot gunstiger?

Op zich bijzonder dat op deze manier het eerste echte voorstel voor beide partijen aanvaardbaar was. Hebben de betrokkenen meer het gevoel dat hun zaak onpartijdig behandeld wordt omdat er geen mens aan te pas komt? Is dat misschien ook zo?

 

Dat is iets waar we voorlopig waarschijnlijk niet achter zullen komen. Is het een bedreiging?

Volgens de ontwikkelaar van Smartsettle niet. Hij ziet het meer als een tool om sneller en efficiënter te werken. In eenvoudige zaken die alleen om relatief kleine, financiële geschillen draaien kan het een manier zijn om snel, op basis van partijen aangeleverde gegevens, een objectief voorstel te doen.

De hele dans van aanbod en reactie met in het achterhoofd een of andere strategie wordt ingekort of zelfs voorkomen.

Maar voor kwesties waar grote belangen op het spel staan, en zeker die waarbij het emotionele aspect een rol speelt zal de robot mediator nooit de menselijke mediator kunnen vervangen. Hij zal hooguit op praktisch gebied snel diverse suggesties kunnen geven.

En de juridische wereld?

Dus automatisering en mediation: (voorlopig) een hebben we een tool die misschien eenvoudige kwesties kan oplossen, waardoor de mediator meer tijd heeft voor de ingewikkeldere zaken.

 

We zien dit op meer vlakken: digitaal dicteren, spraakherkenning, het is niet de vijand van de secretaresse maar een tool om efficiënter te werken en zo meer tijd te kunnen besteden aan andere taken.

 

* Hanneke Tutupoly

Ook interessant:

Nieuw: Plantronics 8200 serie

Een efficiënte advocaat kan niet zonder technologie