Coronacrisis is Domme Pech

*Cijfers Rabobank prognose 2020, klik voor vergroten
*Cijfers Rabobank prognose 2020, klik voor vergroten

Ik kan het boekje ONDERNEMEN IN ZWAAR WEER (Kersholt) zo uit de kast trekken. Nog een overblijfsel van de laatste twee crisissen die we hebben meegemaakt. Dat heb je wanneer je al 20 jaar onderneemt.

Dit boekje heb ik in 2013 gekocht toen de onderneming volgens mij in zwaar weer terecht zou  komen. Achteraf viel dat erg mee en zijn we niet verder dan fase één van de vijf gekomen. 

 

 

Voor praatje naar de Rabobank

Omdat ik in de crisis van 2013 bedrijven om me heen zag omvallen, ben ik met de Rabobank gaan praten. Ze keken mij verwonderd aan en gaven aan dat Cedere nog niet eens op de shortlist stond, wat kwam ik doen? Wat was eigenlijk mijn vraag? Hier kon ik niet veel hulp verwachten. Ik wilde vooraf mijn strategie bepalen en daar kon de Rabobank dus niet bij helpen.

Externe adviseur ingeschakeld

Dan maar naar een externe adviseur. Enkele sessies hebben we gehouden op een kantoor van zijn goedlopende zaak. Na een periode van stilte en geen contact, kwam ik erachter dat hij in de gevangenis zat. Hij was van zijn bed gelicht in een van zijn vele huizen nadat hij een poosje in Thailand was ondergedoken (ik dacht op vakantie). Zijn kluis met alle papieren lagen op de bodem van de vijver achter zijn extravagante onderkomen. Hij had me inderdaad advies gegeven dar ik liever niet herhaal, laat staan op papier zet, en gelukkig niet had opgevolgd.

Tips voor gezonde onderneming

Het boekje ONDERNEMEN IN ZWAAR WEER bevat dus dezelfde tips die mij in 2013 geholpen hebben. In principe is er niet veel veranderd, de tips zijn nog steeds bruikbaar. Het is een soort mindset. Het is goed om te kijken welke mogelijkheden er nog zijn om de omzet te behouden, winstmarge gezond te houden en stress te reduceren, voor de onderneming en jezelf.

Wanneer investeer je op innovatieve producten?

Wat mij in de praktijk opvalt is dat bedrijven die juist onze producten kunnen gebruiken om sneller, goedkoper en efficiënter te werken, bijvoorbeeld advocaten, medici en accountants, juist nu de hand op de knip houden. Lopende offertes worden in de vrieskast gezet omdat het toch ‘eng’ is om nu geld uit te geven. Ondanks dat sommige aangeven juist meer werk te hebben in deze tijd, juist druk zijn.

Overschakelen van achteruit naar vooruit kijken is best een grote stap

Na het lezen van diverse literatuur en een rondvraag bij klanten, werd mij verteld dat accountants en advocaten werken via de achteruitkijkspiegel, in het verleden, en moeilijk te motiveren zijn voor innovaties. Dat is natuurlijk een stelling volgens de grote gemene deler, maar ik herken het wel. Pas wanneer nood aan de man is, het erg druk wordt, wordt gekeken welke oplossingen er zijn. Maar juist nu heb je de innovatieve producten nodig. Overschakelen van achteruit kijken naar vooruit kijken is best een grote stap. Het vraagt een andere management, een andere leiderschap, een ander inzicht en een andere werkmethode.

Strategie voor bepaalde beroepsgroepen

Een aantal jaren geleden stond Cedere op een congres voor juristen, een internationaal legal congres, waar innovatieve producten en ideeën werden gepresenteerd. Als bedrijf in de ICT, procesoptimalisatie, viel het me op dat de daar gepresenteerde innovatieve producten door andere bedrijven al jaren volop gebruikt werden. Denk aan Twitter en Facebook voor commerciële doeleinden. Ik sprak met een jonge advocaat, hij gaf aan dat de partners, vaak oudere mannen, het voor het zeggen hebben en daardoor weinig activiteit op sociale media plaatsvindt.


Strategie en commercieel  beleid zijn voorbeelden van aandachtsgebieden die buiten de financiële focus vallen, deze zijn juist doorslaggevend voor succes. Zijn advocatuur en accountancy verouderde beroepsgroepen of komt de jonge advocaat of accountant nu ook aan zijn trekken?

Corona = domme pech

Met visie van eergisteren, kennis van de markt van gisteren en concurrenten die bij de tijd zijn, kom je in zwaar weer. Coronacrisis is domme pech, zeker weten, maar moeten we dan bij de pakken neerzitten of is er een mogelijkheid om deze tijd te gebruiken? En dan meer toekomstgericht denken?

 

Deze tijd vraagt om langetermijndoelen, om de korte termijn paniektoestand los te laten. Is je bedrijf in zwaar weer? Welke strategie is nodig voor de toekomst?

Of bent je juist nu druk, in deze voor anderen moeilijke periode? Dan kun je wel wat bruikbare innovaties gebruiken?

Gebruik spreektaal voor duidelijke communicatie

De meeste advocaten en accountants zijn talig ingesteld, niet to-the-point, dat zijn de cliënten vaak niet, daar valt nog wel wat te winnen. Het is vooral belangrijk dat de cliënten je verstaan, en de rechtbank natuurlijk ook. Waar draait het om? Zit je als specialist op je vakgebied aan tafel met een cliënt dan kun je goed uitleggen wat er aan de hand is, wat de wetgeving aangeeft, wat de tegenpartij zegt, wat naar de rechtbank moet, welke financiële adviezen nodig zijn en dat in ‘Jip en Janneke taal’. Typ je dat vervolgens uit tot een verslag, dan is dat meestal moeilijk leesbaar voor cliënten. Hoe los je dit op?

Moeilijk gesprek? Neem het op!

Mag dat zomaar, een meeting als audio opnemen?

Is het wat om de (online)meetings op te nemen? Een voicerecorder met designrichtmicrofoon in het midden van de corona-proof tafel? Al is het alleen maar om discussies te voorkomen en na te kunnen luisteren door de cliënten. Ook is dit goed voor jezelf wanneer je twijfelt aan wat er precies gezegd is. In een behandelkamer van de arts wordt een opname al geadviseerd. Moeilijk gesprek? Neem het op!

Olympus VP10 opname pen
Olympus VP10 opname pen

Geslaagde communicatie vereist duidelijk taalgebruik

Kunnen we de opname omzetten in tekst? Zodat de tekst een soort spreektafel wordt in plaats van een schrijftaal. Dan heb je spraakherkenning nodig. Naast dat het veel tijd oplevert, accuraat is, wordt het voor de cliënt een begrijpelijk verhaal. Geslaagde communicatie vereist duidelijk taalgebruik. Iedereen heeft recht op begrijpelijke taal. Communicatie is vaak de grootste bottleneck en veroorzaakt juist problemen.

Dat mailen kost zoveel tijd en is tevens rechtmatige informatie

Via de mail wordt steeds meer en vaker gecommuniceerd. Mails zijn rechtsgeldig en moeten opgeslagen worden in het dossier of in een mapje met de naam van de cliënt. Hoe mooi zou het zijn wanneer we alle mails kunnen bewaren als PDF-document zodat we deze op een later tijdstip altijd terug kunnen vinden en lezen op elk computersysteem. En ook kunnen gebruiken voor de rechtbank. Niets onduidelijk, niets te wijzigen, alle communicatie op één plek in een beveiligde PDF map. En eenvoudig terug te vinden.

Coronacrisis = domme pech (en zit stil wanneer je geschoren wordt)

 

of

 

Coronacrisis = Investeren, innovatie, toekomstgericht, lange termijndoelen, durven en doen.

Ook interessant:

Maak kennis met Dragon Professional Anywhere

Numbers & More gebruikt PowerPDF