Covid-19 blijft een stempel drukken op ons leven. Door de lockdown voelen we nog meer aangewezen op bestellen online. Even een gebruiksvoorwerp of kleding halen in de winkel, het kan gewoonweg niet.
Alles gaat over de weg
Het gevolg is dat een enorme stroom van bezorgbusjes door het land rijdt.
In mijn straat zie ik regelmatig PostNL, DHL en nog enkele andere, anonieme busjes heen en weer rijden. Of vaker nog, stilstaan, met een beetje pech met draaiende motor omdat de bezorger van de ene naar de andere voordeur rent in de hoop het pakje bij de eerste bezorgpoging kwijt te halen.
Zelf voel ik me thuis soms ook een depot voor pakjes voor de buren die niet thuis waren. Ik neem ze aan om de gestresste bezorger te ontlasten, en mijn buren een tocht naar een afhaalpunt te besparen.
Haast, haast, haast
We weten allemaal dat het ergens niet deugt, onze drang om wat we nu bestellen á la minute in huis te willen hebben. Bezorgdiensten zijn overbelast, de koeriers werken met onmogelijke tijdsloten en leveren soms persoonlijk in wanneer niet snel genoeg geleverd wordt.
Cedere vroeg af of het allemaal zo snel moet?
Waar is de tijd dat je naar je eigen, vertrouwde winkel ging en dat je wel een paar dagen wachtte als jouw artikel eerst besteld moest worden?
Moeten we meegaan in de waanzin dat we naar een andere website overstappen wanneer niet snel genoeg geleverd kan worden?
Een milieuvriendelijk alternatief
Om terug te komen op de bezorgbusjes van het begin van deze blog: in Deventer zijn naast deze busjes ook de mannen en vrouwen van de Fietskoerier met hun gestroomlijnde bakfietsen een vertrouwd beeld in het verkeer.
Tien jaar geleden begonnen als een nogal houtje-touwtje instelling is het nu een landelijke organisatie met vestigingen in meer dan 30 steden.
Cedere kiest voor de fiets
Cedere heeft onderzoek gedaan en de beslissing genomen: wij stappen over van PostNL naar de Fietskoerier.
Veel minder uitlaatgassen, een milieuvriendelijk bedrijf met oog voor hun medewerkers en met korte lijnen. Hoe werkt het?
Pakjes worden per fiets bij ons aan kantoor opgehaald en naar hun verdeelcentrum gebracht. Pakjes binnen Deventer worden dezelfde avond nog aan huis bezorgd (of als het om een bedrijf gaat de volgende werkdag). Pakjes buiten de regio gaan per groengasauto naar de fietskoeriervestiging in de plaats van bestemming, en wordt dan ook weer per fiets bezorgd.
Bevindt de klant zich in een bestemming waar de fietskoerier niet rijdt, dan gaat de zending naar DHL. Soms ook per fiets en soms met een bezorgbusje. Jammer, maar het is soms niet anders.
Deze groene jas past ons
Deze overstap past goed de gedragswijze van Cedere. Zo proberen we het printen tot een minimum te beperken. De verzendmaterialen die we ontvangen worden zoveel mogelijk hergebruikt.
En nu de klant, wat merkt die?
Dit zijn de gevolgen voor de klant van onze overstap:
De verzendkosten blijven ongewijzigd.
Pakjes worden bij bezorging door de Fietskoerier persoonlijk overhandigd. De lijnen zijn kort, je ontvangt een track-and-trace code en kunt vrij gemakkelijk een andere afspraak plannen wanneer het bezorgmoment niet uitkomt. Als het gewenst is kan het bezorgadres ook nog gewijzigd worden, mits het nieuwe adres in dezelfde plaats is.
Met name bedrijven, omdat daar ’s avonds meestal niemand aanwezig is, kunnen een pakje een dag later ontvangen. Maar daar staat tegenover dat je geduld beloond wordt met het besef dat het voor een goed doel is. Soms moet je daar een prijs voor betalen, in dit geval door een beetje vertraging.
Aan de andere kant zijn de lijnen zo kort dat wij er alle vertrouwen in hebben dat de kans op het kwijtraken van pakketten minder groot is.
Bovendien, wanneer je bestelling door één leverancier geleverd wordt die ook rechtstreeks aan de klant verzendt, dan zullen wij de order nog steeds als dropshipment laten bezorgen. Maar dat is niet altijd mogelijk.
Op weg naar een betere toekomst
Zelf zijn wij erg blij met de contacten die we tot nu toe met de Fietskoerier hebben, en we zijn ervan overtuigd dat deze overstap goed zal uitpakken.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.