Advocatuur en Instagram: succes of niet?

Advocatenkantoren en Facebook.

 

Social Media, ze zijn in het huidige leven onmisbaar geworden. Menig advocatenkantoor wil zich graag profileren als bedrijf dat dynamisch is. 

 

Toen Facebook ‘hot’ was maakten veel advocaatkantoren een eigen Facebookaccount aan, maar als we nu terugkijken heeft dat voor weinigen het waarschijnlijk gewenste resultaat gehad.

Uiteraard zijn er succesvolle accounts, maar bij veel pagina’s is zichtbaar dat het een ondergeschoven kindje is. Je Facebookpagina leeft van regelmatig geliked of gedeeld worden en veel volgers hebben die het liefst ook nog actief zijn.

 

 

Het interessant houden van een account kost tijd en moeite. Het is een wisselwerking: weinig reacties krijgen motiveert niet tot het schrijven van statusupdates, maar wanneer er amper leven is op een account heeft een vriend de neiging om te stoppen met volgen.

De Rechtspraak bijvoorbeeld heeft een actief account met enkele malen per week een statusupdate. We zien dan ook dat De Rechtspraak op Facebook 28.000 likes heeft. Niet iedereen die een update leest voelt zich geroepen om een reactie te plaatsen, maar er worden op de berichten regelmatig “thumbs-up” geplaatst of in tekst gereageerd. In dat geval is er dus een duidelijke interactie tussen de beheerder en de volger.

Facebook verliest terrein ten opzichte van Instagram, maar wat is Instagram?

Instagram, of kortweg “Insta” is een ander platform dat snel aan populariteit wint.

Het is vluchtiger en veel meer visueel. Op een Instagramaccount worden foto’s geplaatst; bij een openbaar profiel zijn deze voor iedereen te zien; je kunt de zichtbaarheid van de foto’s ook zelf controleren.

Je kunt de foto’s voorzien van een korte begeleidingstekst, en eventueel een link naar een iets uitgebreidere tekst plaatsen.

Facebook is veel meer tekstgericht waarbij je de tekst kunt verluchten met een foto of een plaatje.

Instagram trekt even kort de aandacht, geeft de kijker de kans om door middel van een symbooltje te reageren of door het schrijven van een korte reactie. Maar daarna gaat de kijker weer verder.

De nieuwste optie op Instagram zijn “stories”, een foto of filmpje met een korte tekst die maar kort in beeld blijven. 

Ze vragen actie van de kijker als deze het geplaatste nogmaals of wat langer wil bekijken. En na 24 uur is de story helemaal verdwenen.Onder bijvoorbeeld journalisten, columnisten en BN-ers is Instagram erg populair omdat het medium als vriendelijker ervaren wordt. Er worden veel minder vervelende reacties geplaatst dan op Facebook en Twitter.


De Rechtspraak en Instagram

De Rechtspraak heeft tijdens de Week van de Rechtspraak onder de naam “Recht voor Jou” een account gemaakt om met name jongeren te informeren over de werking van de rechtspraak in Nederland. Hierbij werd de nadruk op het Strafrecht gelegd.

 

Dit account heeft ruim 1200 volgers, maar kan door veel meer mensen bekeken zijn omdat het openbaar is.

Voor deze doelgroep en deze inhoud kan Instagram een goed medium zijn omdat je dit onderwerp met diverse plaatjes in korte items kan verdelen. 


Je geeft dus redelijk veel informatie zonder lappen tekst.

Is Instagram geschikt als medium voor de advocatuur?

Hoewel Instagram kan bijdragen aan een grotere naamsbekendheid denk ik persoonlijk dat Instagram door het visuele aspect de advocatuur weinig te bieden heeft.

Bij het bekijken van enkele accounts van advocaten blijkt dat deze vooral gevuld zijn met (zelf)portretten en foto’s van hobby’s. Dat geeft een aardig beeld van wie deze advocaat is, maar de vraag is of dit veel toevoegt én of je deze toch wat meer privé-informatie wilt delen?

Naar mijn idee is de advocatuur een branche die zich lastiger door middel van pakkende foto’s laat profileren.

Tips voor Instagram

Wanneer je toch een poging wilt wagen en een account gaat aanmaken of een bestaand account actiever gaat gebruiken volgen hier een paar tips:

  • zorg voor een goede en pakkende headline
  • zorg voor scherpe foto’s
  • noem de locatie van het bedrijf of vestiging
  • verander een standaard account in een businessversie (voor toevoegen van contactgegevens)      
  • wees actief in het plaatsen van foto’s
  • wees betrokken: reageer op reacties die mensen plaatsen, dat houdt je account levendig
  • bedenk dat “stories” (korte berichten die maar 24 uur zichtbaar zijn) wel als eerste aan je volgers getoond worden

Ook interessant:

Hoeveel woorden kent een gemiddelde Nederlander?

JUSTUS, Medische Expertise, maakt dicteer proces lean!

Hoe wil de rechtbank dat u de documenten aanlevert?