5 nadelen van spraakherkenning

Voors en tegens over spraakherkenning worden overal besproken.

 

Ik wil mij nu eens richten op het feit waarom spraakherkenning niet een vogelvlucht heeft genomen, waarom blijven mensen nog typen, zelf als er meer typfouten worden gemaakt dan spraakherkenning fouten maakt, en je 5 keer sneller kan werken?

 

👉 Test Spraakherkenning eens uit, wat is jouw mening?

Vijf nadelen van spraakherkenning:

  1. Security: Spraakherkenning wordt steeds meer in de cloud gebruikt. Bij vele producten loopt het omzetten van spraak naar tekst via een server in US en wordt er daadwerkelijk meegeluisterd door medewerkers om de kwaliteit te verbeteren, daar geef je zelf toestemming voor. Heb je gegevens die je niet kan of mag delen, kies dan alleen de juiste spraakherkenningssoftware.

  2. Meeluisteren omgeving: Praten tegen een device, computer of smartphone, blijft voor een aantal mensen moeilijk. Het geeft een gevoel dat de privacy wordt aangetast. Dat mensen mee kunnen luisteren. En dat is natuurlijk ook zo. Binnen gehoorafstand kunnen mensen meeluisteren. Net zoals je in de trein hele liefdesproblemen hoort langskomen…via een telefoongesprek.

  3. Professioneel dicteren: Praten kunnen we (bijna) allemaal, maar netjes dicteren en de woorden goed uitspreken met de juiste lidwoorden is een uitdaging. Een professioneel document heeft vaak een aantal standaard inrichting en schrijfwijze die we in de spreektaal niet gebruiken. Je spreekt als het ware schrijftaal, en dat is een andere manier dan je gewend bent.

  4. Nauwkeurigheid: Spraakherkenningssoftware is niet perfect en kan moeite hebben om accenten of dialecten te begrijpen die afwijken van de taal waarvoor de versie is geprogrammeerd. Bovendien kunnen achtergrondgeluiden of verkoudheid de nauwkeurigheid van de software verstoren.
    Namen worden niet herkend en moeten worden toegevoegd aan het lexicon. Datzelfde geldt ook voor vaktaal.

  5. Sneller typen: Sommige mensen kunnen heel snel typen en denken na tijdens het typen. Sneller typen dan spraakherkenning,  dat is niet echt waar, dat wordt ‘gedacht’.
    Daarnaast vinden mensen het heel moeilijk om de werkwijze aan te passen. Vooral wanneer ze overtuigd zijn van zichzelf, dat ze het al zo goed doen, dat ze al heel snel zijn. Zit het even tegen dan wordt het toetsenbord snel weer voor de dag gehaald. Aanpassing van de werkmethode is hier de bottleneck.

Juristen zijn fan van AI

 

Een recent onderzoek van Wolters Kluwer laat zien dat Nederlandse advocaten veel interesse hebben in artificial intelligence (AI) belangrijker vinden. Maar er is nog een kloof tussen de verwachtingen van de klanten en de capaciteiten van de advocaten.

 

Zo zegt 69 % van de respondenten dat ze niet helemaal klaar zijn om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. Dit is een uitdaging, maar ook een kans voor de juridische sector om zich aan te passen en te innoveren.

 

Lees verder

Hoeveel schrijffouten komen we tegen in teksten?

 

72% van de hoogopgeleide Nederlanders ziet op het werk vaak tot regelmatig spelfouten voorbij komen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van taalinstituut Taal in het Bedrijf. 

De grote meerderheid van deze fouten (63%) zit in het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen.

Nederlanders storen zich het meest aan fouten in zakelijke teksten als e-mails, plannen en verslagen (35%).

Spelfouten in kranten of magazines (24%) en fouten in cv’s en sollicitatiebrieven (15%) staan op de tweede en derde plaats.

👉Spraakherkenning met Dragon maakt (0,4 %) alleen herkenningsfouten!!!

 

Support Spraakherkenning

Cedere is een expertisecentrum voor spraaktechnologie, spraakherkenning, PDF, beeldverwerking en dicteren. Ze richt zich op de zakelijke markt en helpt bij het verbeteren en stroomlijnen van werkprocessen. Ze biedt professionele ondersteuning en advies voor complexe vraagstukken. 

 

Cedere heeft verschillende supportovereenkomsten.

Deze zijn onder te verdelen in twee hoofdcategorieën:

 

1 en 2. Gericht op eindgebruikers

3 en 4. Gericht op de supportafdeling van de klant

 

Naar pagina Support & Service