
Op 27 februari 2020 werd de eerste officiële Covid-19 besmetting in Nederland bekend gemaakt.
Na een periode van sussen en mededelingen in de trant van “Gaat u maar rustig slapen” drong door dat Covid-19 meer dan een griepje was.
En nu vieren we al weer de eerste verjaardag van de Coronamaatregelen, want die werden 12 maart 2020 voor het eerst op ons afgevuurd.
Wat mij betreft een goed moment om op een rijtje te zetten wat de invloed hiervan op Cedere en mijn werk is geweest.
* Door Hanneke Tutupoly
Geen handen geven
Dat stoppen met handen schudden viel in het begin niet mee, maar is nu behoorlijk ingesleten. Ik schrik wanneer er iemand met uitgestoken hand op me af komt. 1.5 meter afstand houden is ook al standaard geworden.
Thuiswerken en 1.5 meter afstand
Zelf werk ik niet thuis maar op kantoor. De reden hiervoor is dat de inkoop en verkoop van onder andere hardware in mijn takenpakket zit. Pakketten ontvangen en verzenden kan en wil ik niet vanuit huis doen. Gelukkig heb ik een werkruimte van ongeveer 10 x 4 waar ik het grootste deel van de tijd alleen zit. Collega’s op afstand, leuk is anders maar het is in elk geval veilig.
Cedere en de gevolgen van het thuiswerken
Het gegeven dat mensen veel meer thuiswerken heeft ook gevolgen voor de werkzaamheden van Cedere. Projecten gingen soms in de koelkast, maar er dienden zich ook andere kansen aan.
Dicteren en uitwerken op afstand
Relaties die zich een tijd geleden hadden georiënteerd op de aanschaf van een digitaal dicteersysteem en/of transcriptie software meldden zich soms met oude offertes om te kijken wat er op dit gebied nu mogelijk is. Want het werk kan normaal doorgaan wanneer dictaten veilig verzonden kunnen worden en elders uitgewerkt. Omdat secretaresses soms deels op kantoor, maar ook deels vanuit huis werken, was de vraag naar extra uitwerksets, al dan niet met transcriptie software, groot.
Online vergaderen
Schoorvoetend stapte men over op online vergaderen omdat met meerdere mensen in 1 ruimte aanwezig zijn niet wenselijk is of gewoon niet kan vanwege de 1.5 meter. Inmiddels zijn platforms als Teams en Zoom ingeburgerd maar hiervan is het geluid dikwijls slecht, met name met meerdere personen in een ruimte en overige deelnemers elders. Omdat wij regelmatig benaderd werden voor oplossingen voor dit probleem hebben wij diverse zogeheten Speakerphones aan ons assortiment toegevoegd. Goede en betaalbare oplossingen voor kleine omgevingen tot groepen van 15 deelnemers.
Hygiënisch werken
Door de toegenomen bewustwording van het belang van hygiënisch werken, werd duidelijk dat medewerkers soms werkplekken delen terwijl de gebruikte materialen niet altijd goed ontsmet kunnen worden. Er is een duidelijke toename in de vraag naar (van oorsprong medische) toetsenborden en muizen die gedesinfecteerd kunnen worden.
Software spraakherkenning
Cedere verkoopt Dragon software spraakherkenning. Dit is sowieso een manier waarbij je door spraak naar tekst techniek sneller en effectiever kunt werken.
Door het vele thuiswerken, dat vaak op ergonomisch niet-ideale werkplekken gebeurt, krijgen wij steeds meer vragen van mensen met lichamelijke klachten. RSI/CANS, ik dacht al dat het amper meer bestond, maar de laatste weken word ik regelmatig benaderd door mensen met CANS-klachten.
Met Dragon kan je niet alleen een spraak naar tekst omzetten, maar ook met spraakopdrachten de PC besturen en zo je armen ontlasten. Het is misschien niet de goedkoopste optie, maar wel een die veilig is én zelflerend zodat je het gebruikte woordenboek naar jouw wens kunt aanpassen. Al met al een manier om CANS-klachten te verlichten of, beter nog, te voorkomen.
Trainingen
Het geven van trainingen is altijd een belangrijk onderdeel geweest van onze werkzaamheden. Op locatie lesgeven is al een jaar niet meer mogelijk. Gelukkig lukt het ons door gebruikmaking van telefoon, Teamviewer, en bij voorbeeld Teams naar tevredenheid online les te geven. Hierdoor kunnen we trainingen blijven geven en vrijwel altijd ook online installeren.
Wat heeft Corona ons per saldo gebracht?
Na de eerste schrik (iedereen zoveel mogelijk thuis, het on-hold zetten van projecten) zijn we er in geslaagd de schouders eronder te zetten. Onze overlevingsdrang heeft ons sterker gemaakt.
We hebben gekeken naar nieuwe technieken en die omarmd.
Al missen we soms het persoonlijke contact: online lesgeven blijkt goed te werken en maakt ons flexibeler qua planning omdat afstand geen rol meer speelt.
Kortom, we hebben het afgelopen jaar niet alleen maar slechte ervaringen gehad. De positieve zaken die we geleerd hebben nemen we zeker mee de toekomst in.
Meer lezen...
Emotie spraakherkenning: de volgende stap
Speech Emotion Recognition ofwel SER. Emotie automatisch herkennen voor telefoondiensten, ziekenhuizen en advocaten.
Het huilen van baby's wordt al onderzocht, de kleuren van bloemen en nu dus ook de emotie in een stem. Toekomstmuziek of kan het al?