Zijn flexibele werkplekken schoon?

Soms vraag ik me af of bedrijven, waar op flexibele werkplekken wordt gewerkt, wel voldoende aan de hygiëne wordt gedaan?

 

Ik kom vaak in ziekenhuizen met onze spraakherkenningsoplossing en zie vaak medewerkers werken op normale standaard toetsenborden met ‘losse’ toetsen.

 

Soms zelfs een toetsenbord met een plastic zakje eromheen. Deze standaard toetsenborden, ook met plastiek zakjes, zijn niet goed schoon te houden en worden door zowel de verpleging als de bezoekers gebruikt.

Waarom worden vieze toetsenborden niet schoongemaakt?

Vorige week stelde ik een inkoper voor om medische toetsenborden te leveren die hygiënisch verantwoord zijn en eenvoudig schoon te maken met juiste schoonmaakproducten. Dit werd dat als onnodig beschouwd. De verantwoordelijkheid voor het schoonhouden van de toetsenborden zou bij de medewerkers zelf liggen. “Er zijn doekjes en er staat een fles met schoonmaakmiddel”.

 

Zoals bekend werken de verpleegkundigen onder druk en ook al zouden zij het graag willen, dit soort acties worden niet altijd uitgevoerd. Bij een calamiteit moet snel gehandeld worden, een verpleegkundige zie ik niet eerst met een doekje de toetsen schoonmaken voordat zij de kamer verlaat. De verpleging heeft vaak handschoenen aan, maar lang niet altijd. Tussen de toetsen schoonmaken is niet mogelijk met een doekje met een beetje alcohol. 

 

Voorbeeld van SaniKey toetsenbord:

Gaat het om de kosten?

Hoe komt het dat die desinteresse in schoonmaken van toetsenborden is ontstaan? Men weet dat er meer bacteriën op een toetsenbord huisvestingen dan op de wc-bril.

 

Voor het onderzoek werden 33 toetsenborden gecontroleerd. Vier van de toetsenborden vielen in de categorie potentieel gezondheidsrisico, één van de toetsenborden was zelfs zo vies dat er vijf keer meer bacteriën op werden gevonden dan op de toiletbril in hetzelfde kantoor.

 

Twee gram troep per maand ..

In een toetsenbord, zo bleek uit een onderzoek van AOL, hoopt zich circa twee gram troep per maand op: vooral kruimels en materiaal afkomstig uit oren en neuzen, maar ook haartjes en nagelvuil.

 

 

Een schoonmaakdienst is een groot goed in bijvoorbeeld een ziekenhuis. De deurknoppen worden goed schoongemaakt, de bedden gedesinfecteerd, de wc elk uur gecleand en alle andere attributen gesteriliseerd. Echter een toetsenbord wordt toch meer gezien als een computerding in plaats van een gebruiksvoorwerp.

Bij navraag bij diverse bedrijven, niet alleen ziekenhuizen, werd geantwoord dat er enkel gekeken wordt naar het kostenaspect in plaats van wat het oplevert.

 

Hoeveel bacteriën en virussen worden er verspreid via het toetsenbord?

 

Wanneer iemand niest, gebeurt dat dan netjes in een zakdoekje die daarna linea recta in de prullenbak verdwijnt? Of, zoals geleerd, in de holte van de elleboog? 

Moeilijk om een rekensom op los te laten.

ROI, return of investment, ziekteverzuim door infecties?Is infectieoverdracht via toetsenbord en muis bewijsbaar?

 

We kunnen ons allemaal de verhalen levendig voorstellen die regelmatig worden verteld op verjaardagen en feestjes. Waar smeuïg wordt verteld dat een medewerker al om 7:00 uur ‘s ochtends begint om maar op die ene computerplek te mogen werken waar die ene collega niet zit, diegene die de zakdoekjes nooit zo snel kan vinden of zelfs niet bij zich heeft.

 

Onderschat men de ziektekiemenkolonie en de ziekteverspreiding daarvan?

 

Er zijn hygiënische toetsenborden en muizen en laat de schoonmaakdienst deze elke dag schoonmaken.

Of plaats een spuitbus met hygiënisch doekje op elke afdeling zodat de gebruiker het eenvoudig zelf kan doen. 

Ook interessant:


Ontdek Nuance assistent

Urban Dictionary of Straattaal