IBM’s Watson souffleert arts

AMSTERDAM - Vergeet hun koude, hoekige technotaal. Nieuwe supercomputers, met duizenden programma’s, praten ook voor jongeren in begrijpelijke, menselijke taal. Dankzij verfijndere spraakherkenning krijgt die patiënt bovendien na zijn klachten bij een arts, én de meeluisterende supercomputer, een begrijpelijker digitaal advies. En dat werkt voor tienduizenden patiënten tegelijkertijd.

door Theo Besteman, Telegraaf Digitaal 

IBM dr Watson

„Deze zware technologische oplossingen gaan de gewone mensenwereld binnen drie tot vijf jaar binnendringen”, zegt IBM-strateeg Marc Teerlink.

Voor het Seton Healthziekenhuis in New York ondersteunt hij met computer Watson 3000 mathematische modellen die in flitsseconden waarschijnlijkheden bieden voor medische adviezen bij de aanpak van ziekten. De computer luistert in een proefopstelling dankzij spraakherkenning met duizenden gesprekken mee. „Hij kan nu al die accenten maar ook taalgebruik van verschillende intellectuele niveaus verwerken.”

 

Jarenlang waren de grote computers bezig om uit bestaande bankgegevens conclusies te trekken over best verkochte producten door klanten. Dat leidde nog tot houterige, onvolmaakte oplossingen, erkent hij direct.

 

„We misten de hele context van mensen en zochten eerder klanten bij producten. Of bij ‘Paris’ en ‘Hilton’ krijg je op internet eerder de Amerikaanse ster dan het hotel. We zijn midden jaren 90 gestart met die trend om met hopen gegevens profielen – man of vrouw, wel of geen hypotheek – te maken en zo op groepen mensen te leggen. Nu kunnen ze vrij goed voorspellen wat voor iedere persoon afzonderlijk relevant is”, zo stelt Teerlink ook morgen tijdens zijn bijdrage aan de zogeheten Leadership Summit van de Rotterdam School of Management.

 

*bron: Telegraaf Digitaal 4 oktober 2012