
4 jaar geleden schreef ik een blog over 12 kantoortrends die binnen 5 jaar niet meer bestaan. Hoe staat het er nu voor?
We nemen de blog nogmaals door. Wat is ondertussen weggegaan, wat is gebleven? Hoe zien we de toekomst nu, vooral in deze crisistijd of na deze crisistijd?
Na 4 jaar opnieuw bekijken
Welke kantoor trends zouden zijn verdwenen? En welke zijn gebleven?
Toekomst voor spraakherkenning?
Het komt ongetwijfeld steeds vaker voor dat een jonge werknemer aan de iets oudere garde moet vragen hoe dat faxapparaat nu weer precies werkt. Hoewel we bij bepaalde kantoortrends ervan overtuigd zijn dat ze altijd zullen blijven bestaan, blijkt dat later toch niet altijd het geval.
Deze 12 kantoortrends zijn vermoedelijk binnen vijf jaar al volledig uit het kantoorbeeld verdwenen.

De professionele netwerksite LinkedIn heeft meer dan 7.000 professionals uit 10 verschillende landen bevraagd om te achterhalen welke tools en trends we niet meer in kantoren zullen terugvinden.
De meeste trends zijn gewoonweg ouderwets en achterhaald, omdat de technologie vandaag in staat is om ze te vervangen door iets anders én beters.
Resultaat 4 jaar geleden:
De resultaten van de studie leidden tot de volgende ‘bedreigde kantoortrends’:
1. Kopieermachines: 13% (*)
2. Visitekaartjes: 15%
3. Kantoren met een deur: 16%
4. USB-sticks: 17%
5. Kantoor‘hokjes’: 19%
6. Het kantoor in de hoek voor managers/leidinggevenden: 21%
7. Formele zakelijke kleding zoals kostuums, dassen, panty’s: 27%
8. Desktop computers: 34%
9. Vaste telefoons: 35%
10. Standaard werkuren: 57%
11. Faxmachines: 71%
12. Bandrecorders: 79%
(*) … is er zeker van dat deze tegen 2017 niet meer aanwezig zullen zijn op de werkvloer.
Vergelijk met nu 2020:
Hieronder geen onderzoek maar eigen bevindingen. Wat we nog tegenkomen op de werkvloer.
1. Kopieermachines: Nog steeds aanwezig, de markt vraagt erom. Dan wel in combinatie met een printer en workflow oplossingen.
2. Visitekaartjes: Ik kreeg er laatst weer twee..
3. Kantoren met een deur: Nog steeds aanwezig, al werken meer mensen thuis.
4. USB-sticks: Veel minder dan voorheen, handig om onderin je tas te hebben.
5. Kantoor‘hokjes’: Nog steeds volop aanwezig bij overheden.
6. Het kantoor in de hoek voor managers/leidinggevenden: Nog volop aanwezig
7. Formele zakelijke kleding zoals kostuums, dassen, panty’s: Minder door het thuiswerken, bovenkant is door online vergaderen nog officieel.
8. Desktop computers: Nog volop aanwezig, misschien iets meer laptops in verhouding, echter de vaste werkplekken hebben nog steeds een desktop computer.
9. Vaste telefoons: Vaste telefoon zie je steeds minder . Voip telefonie heeft een snelle opmars gemaakt. Flexibel werken en dus telefoneren is in deze tijd zeer handig.
10. Standaard werkuren: Ja nog steeds, toch houden de meeste medewerkers ervan om op vaste werktijden te werken. Online overleg is meer noodzakelijk en geeft houvast aan deze periode.
11. Faxmachines: Deze komen we alleen nog tegen bij Advocatenkantoren. De online versies van Faxen zijn wel in trek. Juist met PowerPDf wordt het faxen een stuk makkelijker.
12. Bandrecorders: Ze zijn er nog, we verkopen nog steeds analoge dicteerapparaten en bandjes. Het is zelfs lucratief om bandjes te verkopen, door de schaarste zijn ze kostbaar geworden.
Hoe Cedere helpen optimaliseren?
Het is grappig om eens te kijken wat Cedere kan betekenen voor de producten en wat we kunnen oplossen om handiger en slimmer te werken.
1. Kopieermachines: Cedere verkoopt PowerPDF. Je maakt een foto met je smartphone en importeert deze als een pdf. Verder is het hele documenten proces te optimaliseren met BPM: Business Proces Management.
2. Visitekaartjes: Hier doen we niet speciaal wat mee. Social media geeft voldoende informatie over een persoon en met de huidige CRM systemen.
3. Kantoren met een deur: Met Dictation Anywhere werk je flexibel over de hele wereld, dus ook thuis aan de keukentafel en in hotels.
4. USB-sticks: Hier doet Cedere verder niets mee.
5. Kantoor‘hokjes’: Momenteel is werken vanuit huis normaler geworden. Zie bij punt 3 welke oplossing daarbij hoort.
6. Het kantoor in de hoek voor managers/leidinggevenden: Leidinggevenden zullen er de komende jaren nog wel zijn. Ook al wordt de organisatie platter, iemand moet beslissingen nemen.
7. Formele zakelijke kleding zoals kostuums, dassen, panty’s: Voor Cedere maakt het niet uit met wie wij werken. Iedereen die onze producten gebruiken is welkom en geven we de beste service.
8. Desktop computers: Onze producten zoals spraakherkenning en dicteren, werken via een smartphone en de cloud. Speechlive van Philips, ODMS van Olympus en Dictation Anywhere van Cedere. Allemaal online producten.
9. Vaste telefoons: Cedere verkoopt diverse apps voor op smartphones, van diverse leveranciers.
10. Standaard werkuren: Werken in de cloud en over de hele wereld, dat gaat niet op vaste werktijden. 24/7 kun je de dictaten versturen en als tekst downloaden.
11. Faxmachines: Een goede vervanger is de PowerPDF of Omnipage van Kofax. Zie alles hierover bij Business Proces Management BPM.
12. Bandrecorders: Ze zijn er nog, de bandjes. Wil je beter dan ga je werken met Digitaal Dicteren en/of spraakherkenning. Voor beide valt wat te zeggen.
Misschien was het 4 jaar geleden een ideaal om vele zaken achter je te laten en is er door de COVID-19 een wens om je aan de standaardwerkmethoden te houden. Wat brengt te toekomst?
* Godie Vierbergen